Convergentie-insufficiëntie

Als we op korte afstand willen kijken draaien de ogen zich naar de neus toe. Deze beweging noemen we convergeren. Dit is belangrijk om te lezen, te schrijven, te kijken op een beeldscherm, handwerk, etc.
Bij een normale convergentie kunnen de ogen tot de neuspunt aan toe naar binnen draaien. Als de ogen niet of niet voldoende genoeg naar de neus toe bewegen spreken we van een convergentie-insufficiëntie.

Oorzaken van een convergentie-insufficiëntie

Een convergentie-insufficiëntie ontstaat als de binnenste oogspieren te zwak zijn. De ogen kunnen niet voldoende of lang genoeg naar binnen gedraaid blijven. Dit heeft tot gevolg dat de ogen naar buiten draaien. Het is ook mogelijk dat het vermogen tot samenwerking van de ogen verstoord is. Dit kan spontaan gebeuren, maar ook worden veroorzaakt door andere aandoeningen, zoals een whiplash of spierziekten.

Klachten

• Hoofdpijn. Hoofdpijn ontstaat in de loop van de dag of na langdurig lezen, schrijven, computeren en andere werkjes op korte afstand, waarbij de ogen moeten convergeren. Hoofdpijn is meestal rondom de ogen, op het voorhoofd, bij de slaap. Sommige ervaren een trekkend gevoel van de ogen.
  • Wazig zien, dubbelzien of het door elkaar lopen van de letters. Doordat de ogen niet voldoende of lang genoeg naar binnen gedraaid kunnen blijven, wordt het beeld wazig en als één oog naar buiten draait kan het beeld dubbel worden.

Voor meer informatie, zie: www.orthoptisten.info

scheelzien-kinderen-orthoptie-purmerend